کارشناس مسئول واحد
سرکار خانم سمانه صدوقی
- شماره تماس:
051-47233412-15 داخلی209
- ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
- محل استقرار واحد : بیمارستان موسی بن جعفر (ع)- راهروی امور اداری- واحد اقتصاد درمان
- سوابق تحصیلی، کاری و پژوهشی
- کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
- کارشناس برنامه ریزی نیروی انسانی به مدت دو سال در معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- معرفی واحد اقتصاد درمان بیمارستان
واحد اقتصاد درمان بیمارستان موسی بن جعفر با حضور یک نفر نیروی کارشناس، زیر نظر مدیریت محترم بیمارستان با شرح وظایف زیر فعالیت می نماید؛
- بررسي فرآيندهاي توليد هزينه و توليد درآمد در سطح بيمارستان
- بررسي وضعيت کسورات بیمه ای بيمارستاني و ارائه راهکارهاي مناسب براي کاهش آنها
- پایش و ارائه مشاوره مدت زمان اقامت بیماران در بخش های بیمارستان علی الخصوص بخش ویژه
- پایش و ارائه مشاوره خدمات شایع بیمارستان با بیشترین بار مالی یا خدمات نادر و گران قیمت
- پایش و ارائه مشاوره میزان خدمات تشخیصی و درمانی ارائه شده توسط پزشکان
- پایش و ارائه مشاوره مصرف دارو و لوازم گران قیمت یا دارو و لوازم دارای فراوانی مصرف بالا
- پایش لوازم مصرفی فاقد پوشش بیمه پایه یا سهم بیمه کمتر از استاندارد قابل قبول و اعلام به معاونت درمان
- بررسي و پيشنهاد انجام مطالعات مربوط به ارزيابي فن آوري سلامت (HTA) در حوزه دارو، لوازم مصرفي و تجهيزات پزشکي
- بررسي و پيشنهاد انجام مطالعات منجر به توليد گايدلاين براي ارائه خدمات درماني و مراقبتي
- بررسي و پيشنهاد نحوه و فرآيند خريد و توزيع تجهيزات پزشکي در سطح بيمارستان و پایش درخواست های خرید بیمارستان
- بررسي و پيشنهاد راهکارهاي مناسب براي چالش هاي مرتبط در ارتباط با بيمه ها
- بررسي و پيشنهاد گزارش هاي مرتبط با برون سپاري يا درون سپاري واحد ها يا بخش هاي بيمارستان
- احصا و ارسال کلیه موارد اختلافی به سازمان های بیمه گر به معاونت درمان جهت بررسی یا طرح در کمیته همسویی بیمه ها
- پایش و ارائه مشاوره اعمال گران قیمت الکتیو
- شرح اقدامات صورت گرفته در راستای برنامه عملیاتی
- انجام پروژه تحلیل هزینه- درآمد سال 1400 بیمارستان و تعیین سودده یا زیان ده بودن تمامی بخشها اعم از پاراکلینیک و بستری
- تعریف اقلام هتلینگ در HIS، برگزاری کلاس آموزشی برای سرپرستاران، ساماندهی به ثبت اقلام مذکور
- مقایسه اقلام هتلینگ تحویل داده شده به بخشها با 6 درصد از درآمد تخت در بخشهای بستری عادی و 6 درصد از 70 درصد درآمد تخت در بخشهای ویژه
- محاسبه درصد هزینه های پاراکلینیکی بیماران از کل هزینه پرونده های بستری
- محاسبه نسبت درآمدهای هتلینگ به کل هزینه پرونده
- برگزاری کلاس آموزشی در راستای ساماندهی به وضعیت ثبت غذای بیماران در HIS و پرسنل در سامانه کارا- راهنمائی کارشناس تغذیه و پرسنل اورژانس در خصوص مسیر صحیح ثبت غذا در اورژانس توسط مسئول محترم HIS
- بررسی فصلی پرونده های گلوبال در سال 1401 و طرح در کمیته اقتصاد درمان، شامل بررسی موارد میزان سود/ زیان متوسط و کلی برای هر کد گلوبال، مدت اقامت در بیمارستان و مقایسه با استاندارد
- محاسبه نسبت هزینه کرد پرونده گلوبال به میزان ریالی دریافت شده این ردیف
- محاسبه درصد جراحی های شایع انجام شده گلوبال به کل جراحی ها
- محاسبه نسبت اعمال گلوبال به کل اعمال انجام شده
- بررسی سود و زیان اعمال گلوبال به تفکیک تخصص
- محاسبه میزان جذب اعتبارات یارانه سلامت (کاهش فرانشیز) و ترافیکی و نیازمندان
- بررسی میزان جذب کمک های خیرین
- محاسبه مقدار لوازم مصرفی بخش ها و واحدها با توجه به گزارش حواله انبار سامانه نظام نوین مالی
- محاسبه متوسط هزینه هر پرونده بستری و مقایسه سال 1400 و 1401
- محاسبه متوسط ساعات حضور هر پزشک تمام وقت
- محاسبه تعداد ویزیت سرپائی پزشکان در کلینیک تخصصی و درمانگاه عمومی
- مکاتبه با پزشکان متخصص محترم در راستای انجام ویزیت و تعیین تکلیف بیماران قبل از ساعت 10 صبح
- ثبت نسبت تعداد پزشکان تمام وقت نسبت به ماه قبل
- محاسبه تعداد اعمال جراحی نسبت به تعداد پزشکان تمام وقت
- محاسبه میزان اعمال کسورات درHIS- پرونده های غیرگلوبال و طرح در کمیته اقتصاد درمان
- محاسبه میزان کسورات به ازای هر پزشک
- برگزاری کلاس آموزشی برای منشی های محترم بخشها و بیان دلایل کسورات و نحوه جلوگیری از رخداد آنها
- مکاتبه با کارشناسان محترم بیمه های تامین اجتماعی و سلامت در رابطه با کسورات بیمارستان
- محاسبه درآمد های حاصله از بیمه های تکمیلی
- بررسی بهینگی و تعداد بخش های ناحیه سوم پابون لاسو / تعداد کل بخش های بیمارستان و طرح در کمیته اقتصاد درمان
- مکاتبه با معاونت محترم درمان در رابطه با جابجائی فضای فیزیکی بخش ICU و CCU در راستای افزایش بهینگی بخشهای مذکور
- محاسبه میزان بهره وری تصویربرداری، میزان استفاده از تجهیزات سرمایه ای / ظرفیت قابل استفاده در واحد تصویربرداری
- محاسبه میزان بهره وری اتاق عمل در سال 1401 و طرح در کمیته اقتصاد درمان (شامل موارد نسبت تعداد عمل به تخت، نسبت زمان استفاده از اتاق عمل به زمان قابل استفاده، تعداد و درصد اعمال کنسلی به تفکیک پزشک در اتاق عمل و در بخشهای جراحی، تعداد عمل با توجه به روزهای هفته و مبلغ پرونده هر گروه جراحی با توجه به تعداد کا)
- ساماندهی به ثبتیات داروهای سرپائی واحد دیالیز
- پیگیری در راستای اصلاح مابه التفاوت قیمت داروها و ملزومات مصرفی و بروز رسانی قیمت ها
- ممانعت از ثبت چند عددی اقلام داروئی و ملزومات دارای کد اصالت که در صورت عدم استفاده و عودت به داروخانه کد اصالت آنها از بین می رفت و عملاً دارو بلااستفاده می شد، از طریق برگزاری کلاس آموزشی با سرپرستاران و نیز ایجاد محدودیت در ثبت اقلام داروئی بالای 100 هزار تومان و داروی پرمصرف سفازولین
- مکاتبه با معاونت درمان و پیشنهاد چهار تخت از بخشهای زنان و زایمان و جراحی زنان جهت تعریف بعنوان تخت رفاهی ویژه
- برگزاری کلاس آموزشی در خصوص ترخیص بیمار از بخش برای سرپرستاران و منشی ها
- پیگیری در خصوص حضور یک منشی بصورت کشیک در شیفت عصر جهت انجام ترخیص های تمام بخش ها در راستای رفع نقص پرونده ها
- ارسال جدول ثبت فرار بیماران به کلیه بخشها و گفتگو با سرپرستاران جهت تکمیل آن بصورت ماهانه و ارسال به واحد اقتصاد درمان با لحاظ شیفت نگهبانان محترم
- بررسی مبلغ مورد نیاز و مدت زمان بازگشت سرمایه جهت فعالسازی واحد تست ورزش
- ارسال پروپوزال به معاونت توسعه در راستای واگذاری داروخانه بیمارستان با توجه به ضررده بودن داروخانه
ارسال پروپوزال به معاونت توسعه در راستای واگذاری فضای سبز بیمارستان